CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, February 27, 2012

A Teacher I Am ( Part I )

Assalam. 

Beberapa hari kebelakangan ini, setiap hari saya akan membaca beberapa 'short stories' daripada Chicken Soup for the Soul, 101 Stories to Open the Heart and Rekindle the Spirit. I believe that it is an interesting book, so I decided to read it bit by bit, rather than finishing up the whole readings at one time. This is to ensure that everyday I have something good to munch for fun :)

Sebagai seorang yang bergelar guru ( walaupun baru 4 bulan to be precise), hampir setiap hari saya akan berfikir, apa yang saya akan lakukan pada hari esok. Setiap hari, selepas sekolah saya akan mula berfikir, apa yang akan saya 'hidangkan' kepada para pelajar saya apabila bertemu mereka keesokan harinya. Bukan sekadar menyediakan Rancangan Pengajaran Harian untuk P&P, tetapi apa yang akan saya lakukan untuk mengawal emosi, enkuiri, tingkah laku, akhlak dan melayan kehendak mereka yang sedang membesar ini. Oh bagi saya kerjaya guru memang sangat mencabar!

Ya, memang saya rasa penat. Setiap hari saya akan pulang ke rumah, kadang-kadang dengan wajah ceria, dan kadang-kadang dengan wajah yang kononnya letih dan tidak ceria. Setiap petang semasa makan malam selalunya saya akan mula bercerita kepada suami, kisah 'keletihan' saya bekerja melayan murid-murid tanpa memikirkan suami saya juga pasti ada lebih banyak perkara yang memenuhi jadual kerjanya. Hohohoho :D

" Abang tau dak hari ni budak-budak tu buat apa.... bla... bla... potpet... potpet...", till the end of the story.

Saya selalu berkata kepada diri saya;
A true teacher tidak akan pernah berasa letih dengan pelajar-pelajarnya.

A true teacher tidak akan mudah berputus asa hanya kerana pelajar-pelajarnya membuat bising di dalam kelas, tetapi bijak untuk mengawal keadaan bahkan mencipta suasana yang menghiburkan!

A true teacher tidak akan pernah berasa bosan mendidik anak didiknya. Apatah lagi visi sekolah saya adalah " Melahirkan generasi soleh wa musleh", "Membina insan Rabbani". MashaAllah tabarakallah, apakah ini belum cukup memotivasi untuk meyakinkan saya bahawa kerjaya guru ini sungguh mulia dan suatu Jihad menyampaikan ilmu.

Am I not a true one??

Kata adik saya, "You have to do it with all your heart. Kena bersungguh-sungguh".

Adakah saya masih belum cukup bersungguh-sungguh?

(a_a)

Regards,

Teacher Nabilah ^_^






0 comments:

Post a Comment

lovely comments

Custom Search